قطعا سرمایه گذاری کلان هواوی و بالا بردن کیفیت و تبلیغات این شرکت در بالا بردن سهمشان از بازار بی تاثیر نبوده اما مهمتر از آن تصمیم خود سامسونگ برای کم کردن سهمش از بازار بوده است، سامسونگ به عنوان برندی که از پیشرفته ترین برندهای سخت افزاری دنیا به حساب می‌آید سال‌ها پیش متوجه شد که بازار موبایل دیگر جای پیشرفت آنچنانی ندارد همانطور که شاهدش بوده‌اید در سال‌های اخیر تلفن‌های همراه شاهد تغییرات محسوسی نبوده‌اند و این برای یک شرکت فوق پیشرفته مثل سامسونگ گزینه‌ی مناسبی به نظر نمی‌رسد چراکه سخت افزار بهتر دیگر یک آپشن خریدار پسند نیست و بسیاری از مشتریان قیمت کمتر را ترجیح می‌دهند، در حال حاضر درآمد شرکت سامسونگ از قطعات نیمه‌هادی حدود 5 برابر بازار موبایل است و بازار قطعات نیمه‌هادی یک بازار فوق‌العاده پیشرفته و پیچیده است که سامسونگ رقبای چندانی ندارد و از طرفی این بازار دائما در حال پیشرفت است پس عادی به نظر می‌رسد که سامسونگ تمرکز کمتری بر تلفن‌های همراه داشته باشد و دیگر به عنوان یک برند نوآور در این زمینه فعالیت نکند.

اما چرا هواوی باید در چنین بازار محکوم به مرگی تلاش کند؟ هواوی درواقع یک شرکت بزرگ خدمات اینترنتی در چین است که تلاش می‌کند در سطح جهانی هم مطرح شود، برای هواوی تلفن همراه فقط وسیله‌ای است که به آن‌ها کمک کند خدمات اینترنتی بیشتری بفروشند و از طریق تلفن همراه خدمات اینترنتی خود را به کاربران بیشتری معرفی کنند هواوی تلفن‌های همراه خود را با حاشیه سود بسیار کم حدود 5% به فروش می‌رساند تا سپس از طریق فروش خدمات اینترنتی از طریق تلفن‌های همراهش درآمد بیشتری داشته باشد.

مقایسه مدل کسب و کار این دو شرکت از این جهت اهمیت دارد که شما به عنوان یک خریدار متوجه می‌شوید که قیمت پایین هواوی دیگر ربطی به کیفیت ندارد و هواوی ارزانتر می‌فروشد چراکه درآمدی که از سخت افزار به دست می‌آورد اصلا برایش در اولویت نیست از طرفی متوجه می‌شوید که سامسونگ در رقابت کم نیاورده و جا نمانده است بلکه سامسونگ یک شرکت بسیار قوی از نظر سخت افزاری است که حاشیه سود مناسب از سخت افزاری که به فروش می‌رساند برایش اهمیت زیادی دارد پس ترجیح می‌دهد که به بازارهای پیشرفته تر و با حاشیه سود بالاتر وارد شود؛ این ترمز کردن سامسونگ و حرکت با شتاب هواوی امروز آن‌ها را شانه به شانه هم قرار داده است

اگر مقایسه ی این دو برند گوشی همراه را به بعد قدمت آن ببریم، سامسونگ بی شک برنده این قیاس خواهد بود. حدود هشتاد سال از تاسیس این برند کره ای می گذرد و دفتر مرکزی آن در پایتخت کره ی جنوبی، شهر سئول قرار دارد. در مقابل رقیب جوان و چینی سامسونگ یعنی هواوی با کمتر از 30 سال سابقه ی تاسیس و 10 سال سابقه در بازار جهانی گوشی های هوشمند قرار دارد. هوآوی برند اول چین در ساخت گوشی های هوشمند است و مرکز فعالیت هایش در شهر شنژن قرار دارد. در این مقایسه می بینیم که سامسونگ با حفظ کیفیت خود طی سالیان نسبتا طولانی توانسته با قدرت بیشتری مخاطبان خود را در مقیاس جهانی داشته باشد و از این جهت موفقیت آن قابل بحث نخواهد بود.

بعد از اعمال تحریم‌های سخت دولت ترامپ روی هواوی، به نظر می‌رسید این شرکت حسابی دچار دردسر شده و به زودی به وضعیت نابسامانی دچار خواهد شد. اما نفوذ هواوی در بازار گوشی‌های هوشمند به حدی زیاد شد که نمی‌شد آن را دست کم گرفت! هواوی در ابتدا اعلام کرد اگر آمریکا روی موضوع تحریم‌ها پافشاری کند و اجازه‌ی مشارکت هواوی با گوگل را ندهد، سیستم‌عامل اختصاصی این شرکت تحت عنوان هانگ‌منگ که ۶۰ درصد از اندروید و iOS سریع‌تر است، به عنوان سیستم‌عامل اول گوشی‌های هوشمند این شرکت استفاده خواهد شد. درواقع این‌ها همه یک شایعه بود تا اثرات تحریم کمی کمرنگ‌تر شود و همین اتفاق نیز رخ داد! ترامپ کمی از موضع خود عقب‌نشینی کرد و گوگل نیز اجازه‌ی مشارکت با یکی از شرکای تجاری بزرگ خود را بدست آورد.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *