منیع تغذیه سوئیچینگ سوخته شده با مراحل ساده زیر قابل تعمیر است.

1) mosfet را از PCB خارج کرده و آن را با استفاده از مولتی متر بررسی کنید

2) بدون هیچ گونه تردیدی متوجه می شوید که mosfet جز معیوب است ، بنابراین می توانید با استفاده از mosfet که به درستی مطابقت داشته باشد سریعاً به دنبال جایگزینی همان باشید

3) پس از تغییر mosfet اطمینان حاصل کنید که دیود یکسو کننده سوخته را نیز تغییر دهید و در حالت ایده آل هر 4 دیود موجود در پل را تغییر دهید تا اطمینان حاصل کنید که دیود ضعیفی در شبکه وجود ندارد.

4) همچنین ممکن است بخواهید بررسی کنید که آیا قطعات دیگری مانند مقاومت یا ترمیستور وجود دارد که ممکن است مشکوک به نظر برسد یا نه و آیا آنها را با قطعات جدید جایگزین کنید.

5) پس از جایگزینی تمام عناصر مشکوک ، نوبت به روشن کردن SMPS برای تأیید نهایی می رسد.

با این وجود این کار باید با بار محافظتی سری به صورت یک لامپ رشته ای سری انجام شود تا اطمینان حاصل کنید که مدار به دلیل برخی دیگر از خطاهای پنهان از کار نمی افتد. یک لامپ 25 واتی فقط برای محافظت از واحد در برابر هرگونه شرایط فاجعه بار مناسب خواهد بود.

6) با روشن کردن SMPS ، اگر لامپ روشن نشود ، احتمالاً همه چیز خوب است و واحد با موفقیت تعمیر شده است. حال می توانید ولتاژ خروجی SMPS را با یک متر بررسی کرده و تأیید کنید که قرائت صحیح را تولید می کند.

7) سرانجام بدون برداشتن لامپ ، بار DC با درجه بندی مناسب را وصل کنید و بررسی کنید که آیا درست کار می کند یا خیر.

8)اگر به نظر می رسد همه چیز به طور عادی کار می کند می توانید لامپ سری را برداشته و مراحل آزمایش را تکرار کنید ، اما مطمئن شوید که یک فیوز کوچک را به صورت دائمی با منبع ورودی در آن قرار دهید.

9) اگرچه لامپ درخششی درخشان نشان می دهد ، نشان دهنده وجود مشكلی جدی در مدار SMPS است و باید مجدداً مورد بررسی قرار گیرد ، این كار می تواند با خاموش كردن واحد و سپس بررسی هر یك از اجزای اولیه انجام شود. طرف ترانسفورماتور.

10) اجزایی که نیاز به بازنگری دارند اساساً آنهایی هستند که مستعد آسیب ولتاژ و جریان هستند ، مانند BJT های کوچک ، دیودها و مقاومت های کم ارزش.

11) اجزایی که می توانند بدون کنترل رها شوند ، اجزایی هستند که دارای درجه بندی کافی هستند و قادر به محافظت در برابر ولتاژ بالا و هجوم جریان هستند. اینها ممکن است شامل مقاومتهای با ارزش بالا بالای 50K یا مقاومتهای سیم پیچیده با مقدار کم بالاتر از 1K باشد.

به همین ترتیب ، خازن هایی که ممکن است از درجه ولتاژ بالای 200 ولت برخوردار باشند ، قابل کنترل نیستند ، مگر اینکه یکی از این موارد از نظر خارجی تا حدودی آسیب دیده باشد.

هر مدار SMPS اساساً شامل یک ترانسفورماتور فریت کوچک است که احتمالاً این قسمت می تواند دلیل سوخته شدن مدار SMPS شود ، اگرچه احتمال ترانسفورماتور آسیب دیده خیلی دور است.

آزمایش ترانسفورماتور سلف سوخته

دلیل این امر این است که سیم های داخل سلف ممکن است مدتی برای سوختن احتیاج داشته باشند ، و قبل از این که بتواند قسمت های دیگر آسیب پذیر مانند دیودها و ترانزیستورها را ترانسپورتر کند ، مجبور به منفجر شدن می شوند و از آسیب بیشتر به سلف جلوگیری می کند.

بنابراین در واقع می توانید اطمینان داشته باشید که ترانسفورماتور یکی از عناصری است که ممکن است در یک مدار معیوب معیوب مطمئن ترین و بدون آسیب باشد.

اگر در یک اتفاق نادر سلف بسوزد ، این از نوار عایق سوخته که ممکن است ذوب شده و با سیم پیچ گیر شود ، کاملاً قابل مشاهده است. یک SMPS با ترانسفورماتور سوخته می تواند عملا جبران ناپذیر باشد ، زیرا ترانسفورماتور سوخته به معنی ریخته شدن بیشتر عناصر همراه با ریشه کن کردن قطعات PCB است. زمان خرید واحد SMPS جدید است.

طرف ثانویه عمدتاً به هیچ گونه بازرسی احتیاج ندارد زیرا از قسمت اصلی جدا شده است و انتظار می رود از خطرات دور باشد.

دسته‌ها: Uncategorized

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *